(The most comprehensive reference site astaneh city(karaj aboodalf

دعوت به همکاری

 

 

ان دسته از عزیزانی که می توانند ما را در گرداوری مطالب سایت  یاری نمایند در صفحه درج نظر اطلاعات خود را ثبت کنند

 

بازدید کننده محترم این سایت نسخه آزمایشی می باشد به زودی نسخه اصلی بارگذاری خواهد شد

 


امامزاده سهل بن علی (ع)
امتیاز به پست : نتیجه : 327 امتیاز توسط : 140 نفر

اگر به دامنه کوه ها و دشت های زیبای جنوب استان مرکزی و رشته کوه های راسوند گذر کنید حتما چشمتان به گنبد بلند آستانه نیز می افتد. گنبد مزار سهل بن علی (ع) در شهر آستانه یکی از بلندترین گنبدهایی از نوع خود در ایران است.

 

pgbp_4qwg_dsc_1138_fhdr.jpg

 

 

شهر آستانه یکی از قدیمی ترین سکونت گاه های انسانی منطقه است. این شهر در دوران درگیری بین امین و مامون عباسی اعلام بی طرفی کرد و همین سبب ویرانی آن گردید و بقایای آن در زمان حمله مغول ویران شد. بنای این شهر به همت عیسی بن ادریس و پسرش بودلف قاسم مجددا بنا شد. این شهر در زمان صفویه مجددا تعمیر و نوسازی شد .و به سبب وجود مقبره اما مزاده سهل ابن علی (س) و امام زاده های دیگر در زمان صفویه به نام آستانه نام گذاری شد.

 

 

 

 

این شهر تاریخی در شش کیلومتری شهر شازند و در فاصله 42 کیلومتری اراک واقع است و علاوه بر سابقه کهن و طبیعت زیبایش، به واسطه وجود بارگاه چهار تن از فرزندان اهل بیت (ع) به نام های سهل بن علی (ع)، طالب بن علی (ع)، جعفر بن علی (ع) و فضل بن جعفر (ع) از شهرت خاصی برخوردار است.

 

بعضی از علما و اندیشمندان دینی معتقدند که امامزاده های دفن شده در آستانه از فرزندان بلافصل و یا با واسطه امام علی(ع) بوده و عده ای دیگر نیز این امامزاده ها را از فرزندان حضرت امام جعفر صادق (ع) می دانند.

 

 امامزاده سهل بن علی (ع)

امامزاده سهل بن علی (ع) ( ابو سهل احمد بن علی) مدفون در شهر آستانه دارای یک از زیباترین و قدیمی ترین صحن و سراها است. بنای گنبد امامزاده سهل بن علی (ع) به حدود قرن چهارم هجری قمری و زمان آل بویه برمی گردد. گنبد این امامزاده از نوع درپوش بوده است و از سطح زمین 20 متر ارتفاع دارد.

تمامی سطوح خارجی آن با کاشی های معرق تزئین شده است. ساختمان روضه از داخل رواق به شکل هشت ضلعی بوده و محیط خارجی دیوار آن که پایه های گنبد بر روی آن استوار است 48 و نیم متر است.

 
دیواره و سقف روضه تماما گچبری و کاسه بندی شده و با نقاشی و رنگ آمیزی بسیار زیبا و هنرمندانه ای آراسته گردیده است.ضریح مطهر از جنس نقره و آبکاری طلا، کار صنعتگران اصفهان است.

 

w5jf_4_673508793941753917.jpg

 
در ابتدای ورود به روضه پنجره مشبک منبت کاری بسیار بزرگ و انحصاری نصب شده است. که از نظر نوع کار و قدمت قابل توجه است. دیواره ها و سقف گنبد امامزاه با آیات قرآنی و نقاشی های گل و مرغ تزیین شده است و در ارتفاع هفت متری دیوار روضه، سه مرتبه سوره جمعه بر روی کتیبه ای با متن آبی به عرض 70 سانتی متر با خط نسخ نوشته شده است. همچنین کتیبه دیگری با متن سرمه ای مجددا در ارتفاع 11 متری از سطح روضه، سوره جمعه را با خط زرد تکرار کرده است.

srlo_pfc02124.jpg

مجموعه امامزاده سهل بن علی(ع) دارای صحن متعددی است. در صحن جنوب غربی بنا به هشت حجره وجود دارد که در گذشته محل اقامت طلاب علوم دینی بوده است.

امامزاده طالب بن علی (ع)

قسمت شمالی ساختمان امامزاده سهل بن علی (ع)، بقعه امامزاده طالب بن علی (ع) قرار دارد که دارای گنبد مدور و آجری است. این بقعه که متصل به بنای امامزاده سهل بن علی(ع) است دارای یک ایوان ورودی و یک روضه کوچک است که ضریح آن در وسط روضه و در زیر سقف گنبدی قرار گرفته است.

 


e0d3_4_673508793941754043.jpg

 
بر طبق شواهد موجود ساختمان بنا نبایستی قدمت زیادی داشته باشد. احتمالا بنای امامزاده طالب بن علی(ع) در اواخر دوره قاجاریه بازسازی شده است. سقف گنبدی امامزاده از سطح زمین حدود ده متر ارتفاع داشته و سقف ایوان ورودی از تیرچه و چوب پوشیده شده است.

 
امامزاده جعفر بن علی (ع) و فضل بن جعفر (ع)

در فاصله حدود 200 متری شمال امامزاده سهل بن علی (ع) بقعه دو امامزاده به نام جعفر بن علی(ع) و فضل بن جعفر (ع) واقع شده است. ساختمان این مجموعه تمام از آجر ساخته شده است. در مرکز روضه اتاق ها و حجره های کوچکی ساخته شده است. در مرکز روضه ضریحی نصب شده که درون آن دو صندوق کوچک قرار دارد. بر روی صندوق گچی سنگ قبری نصب شده که بر روی آن عبارت "هذا قبر جعفر بن علی بن ابوطالب رضی الله عنه" حک شده است.

 

 

 

 


صندوق چوبی ضلع جنوبی ضریح منتسب به امامزاده جعفر بن علی بن ابوطالب (ع) است. احداث بنای دو امامزاده را به عضد السلطان از شاهزادگان اواخر دوره قاجاریه نسبت می دهند.

 

 درختان کهنسال در زیارتگاه های آستانه

وجود درختان کهنسال در این امامزادگان یکی از جاذبه های گردشگری در آستانه علوی است. درخت نارون و درخت توت از این جمله هستند.

 

 





منبع : ندارد | بازدید از پست : 665
نویسنده : admin
تاریخ : 18 January 2016
آستانه
امتیاز به پست : نتیجه : 338 امتیاز توسط : 131 نفر

اگر به دامنه کوه ها و دشت های زیبای جنوب استان مرکزی و رشته کوه های راسوند گذر کنید حتما چشمتان به گنبد بلند آستانه نیز می افتد. گنبد مزار سهل بن علی (ع) در شهر آستانه یکی از بلندترین گنبدهایی از نوع خود در ایران است.

 

pgbp_4qwg_dsc_1138_fhdr.jpg

 

شهر آستانه یکی از قدیمی ترین سکونت گاه های انسانی منطقه است. این شهر در دوران درگیری بین امین و مامون عباسی اعلام بی طرفی کرد و همین سبب ویرانی آن گردید و بقایای آن در زمان حمله مغول ویران شد. بنای این شهر به همت عیسی بن ادریس و پسرش بودلف قاسم مجددا بنا شد. این شهر در زمان صفویه مجددا تعمیر و نوسازی شد .و به سبب وجود مقبره اما مزاده سهل ابن علی (س) و امام زاده های دیگر در زمان صفویه به نام آستانه نام گذاری شد.

 

 

این شهر تاریخی در شش کیلومتری شهر شازند و در فاصله 42 کیلومتری اراک واقع است و علاوه بر سابقه کهن و طبیعت زیبایش، به واسطه وجود بارگاه چهار تن از فرزندان اهل بیت (ع) به نام های سهل بن علی (ع)، طالب بن علی (ع)، جعفر بن علی (ع) و فضل بن جعفر (ع) از شهرت خاصی برخوردار است.

بعضی از علما و اندیشمندان دینی معتقدند که امامزاده های دفن شده در آستانه از فرزندان بلافصل و یا با واسطه امام علی(ع) بوده و عده ای دیگر نیز این امامزاده ها را از فرزندان حضرت امام جعفر صادق (ع) می دانند.

 امامزاده سهل بن علی (ع)

امامزاده سهل بن علی (ع) ( ابو سهل احمد بن علی) مدفون در شهر آستانه دارای یک از زیباترین و قدیمی ترین صحن و سراها است. بنای گنبد امامزاده سهل بن علی (ع) به حدود قرن چهارم هجری قمری و زمان آل بویه برمی گردد. گنبد این امامزاده از نوع درپوش بوده است و از سطح زمین 20 متر ارتفاع دارد.

تمامی سطوح خارجی آن با کاشی های معرق تزئین شده است. ساختمان روضه از داخل رواق به شکل هشت ضلعی بوده و محیط خارجی دیوار آن که پایه های گنبد بر روی آن استوار است 48 و نیم متر است.

دیواره و سقف روضه تماما گچبری و کاسه بندی شده و با نقاشی و رنگ آمیزی بسیار زیبا و هنرمندانه ای آراسته گردیده است.ضریح مطهر از جنس نقره و آبکاری طلا، کار صنعتگران اصفهان است.

w5jf_4_673508793941753917.jpg

 


در ابتدای ورود به روضه پنجره مشبک منبت کاری بسیار بزرگ و انحصاری نصب شده است. که از نظر نوع کار و قدمت قابل توجه است. دیواره ها و سقف گنبد امامزاه با آیات قرآنی و نقاشی های گل و مرغ تزیین شده است و در ارتفاع هفت متری دیوار روضه، سه مرتبه سوره جمعه بر روی کتیبه ای با متن آبی به عرض 70 سانتی متر با خط نسخ نوشته شده است. همچنین کتیبه دیگری با متن سرمه ای مجددا در ارتفاع 11 متری از سطح روضه، سوره جمعه را با خط زرد تکرار کرده است.srlo_pfc02124.jpg

مجموعه امامزاده سهل بن علی(ع) دارای صحن متعددی است. در صحن جنوب غربی بنا به هشت حجره وجود دارد که در گذشته محل اقامت طلاب علوم دینی بوده است.

امامزاده طالب بن علی (ع)

قسمت شمالی ساختمان امامزاده سهل بن علی (ع)، بقعه امامزاده طالب بن علی (ع) قرار دارد که دارای گنبد مدور و آجری است. این بقعه که متصل به بنای امامزاده سهل بن علی(ع) است دارای یک ایوان ورودی و یک روضه کوچک است که ضریح آن در وسط روضه و در زیر سقف گنبدی قرار گرفته است.


e0d3_4_673508793941754043.jpg


بر طبق شواهد موجود ساختمان بنا نبایستی قدمت زیادی داشته باشد. احتمالا بنای امامزاده طالب بن علی(ع) در اواخر دوره قاجاریه بازسازی شده است. سقف گنبدی امامزاده از سطح زمین حدود ده متر ارتفاع داشته و سقف ایوان ورودی از تیرچه و چوب پوشیده شده است.

 
امامزاده جعفر بن علی (ع) و فضل بن جعفر (ع)

در فاصله حدود 200 متری شمال امامزاده سهل بن علی (ع) بقعه دو امامزاده به نام جعفر بن علی(ع) و فضل بن جعفر (ع) واقع شده است. ساختمان این مجموعه تمام از آجر ساخته شده است. در مرکز روضه اتاق ها و حجره های کوچکی ساخته شده است. در مرکز روضه ضریحی نصب شده که درون آن دو صندوق کوچک قرار دارد. بر روی صندوق گچی سنگ قبری نصب شده که بر روی آن عبارت "هذا قبر جعفر بن علی بن ابوطالب رضی الله عنه" حک شده است.

 

 


صندوق چوبی ضلع جنوبی ضریح منتسب به امامزاده جعفر بن علی بن ابوطالب (ع) است. احداث بنای دو امامزاده را به عضد السلطان از شاهزادگان اواخر دوره قاجاریه نسبت می دهند.

 

 درختان کهنسال در زیارتگاه های آستانه

وجود درختان کهنسال در این امامزادگان یکی از جاذبه های گردشگری در آستانه علوی است. درخت نارون و درخت توت از این جمله هستند.

 

 






منبع : ندارد | بازدید از پست : 690
نویسنده : admin
تاریخ : 18 January 2016
کرج ابودالف2
امتیاز به پست : نتیجه : 289 امتیاز توسط : 128 نفر

معرفی شهر گمشده کرج ابودالف در اثر جغرافیایی ازمحمدحسن خان اعتمادالسلطنه

نویسنده: دکترعلیرضا خزائلی

دانشگاه اصفهان

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/3e/Persian(IRAN)_Empire_1747.jpg/350px-Persian(IRAN)_Empire_1747.jpg

http://www.chemgroup.ir/wp-content/uploads/2015/12/pdf_logo.jpg

pdf1

pdf2





منبع : ندارد | بازدید از پست : 610
نویسنده : admin
تاریخ : 16 January 2016
کرج ابودالف
امتیاز به پست : نتیجه : 304 امتیاز توسط : 122 نفر

 جغرافیای تاریخی کرج ابودالف

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/3e/Persian(IRAN)_Empire_1747.jpg/350px-Persian(IRAN)_Empire_1747.jpg

نویسنده:حجت اله عباسی

http://www.chemgroup.ir/wp-content/uploads/2015/12/pdf_logo.jpg

pdf لینک اول  

pdfلینک دوم

 





منبع : ندارد | بازدید از پست : 660
نویسنده : admin
تاریخ : 16 January 2016
موسیقی سنتی ایرانی
امتیاز به پست : نتیجه : 330 امتیاز توسط : 133 نفر

http://vienna.mfa.ir/uploads/music_47209.jpg

موسیقی سنتی ایرانی، شامل دستگاه‌ها، نغمه‌ها، و آوازها، از سالها پیش از میلاد مسیح تا به امروز سینه به سینه در متن مردم ایران جریان داشته، و آنچه دل‌نشین‌تر، ساده‌تر و قابل‌فهم تر بوده‌است امروز در دسترس است، بخش بزرگی از آسیای میانه، افغانستان، پاکستان، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، ترکیه، و یونان متأثر از این موسیقی است و هرکدام به سهم خود تأثیراتی در شکل گیری این موسیقی داشته‌اند، از موسیقی‌دان‌ها یا به عبارتی نوازندگان موسیقی در ایران باستان می‌توان به «باربد» و «نکیسا» و «رامتین» اشاره کرد.

ردیف

موسیقی ردیف دستگاهی امروز ایران از دورهٔ آقا علی‌اکبر فراهانی (نوازندهٔ تار دورهٔ ناصرالدین شاه) باقی‌مانده‌است. آقا علی اکبر فراهانی به‌واسطهٔ میرزا تقی خان فراهانی (امیر کبیر) برای نشر موسیقی ایرانی به دربار دعوت شد. سپس این موسیقی توسط آقا غلامحسین (برادر زاده آقا علی‌اکبر) به دو پسر علی‌اکبرخان به نام‌های میرزا حسینقلی و میرزا عبدالله، آموخته شد و آنچه از موسیقی باستانی ایران امروزه مورد استفاده‌تر و معروف‌تر است، دسته‌بندی موسیقی توسط این دو استاد در قالب مجموعه نواخته‌ها و آموزش هایشان است که به نام «ردیف موسیقی» نامیده می‌شود.

ردیف در واقع مجموعه‌ای از مثال‌های ملودیک در موسیقی ایرانی است که تقریباً با واژهٔ رپرتوار در موسیقی غربی هم‌معنی است. یک مجموعهٔ ردیف، مجموعه مثال‌هایی موسیقایی از هر کدام از گوشه‌های یک دستگاه‌است که بیانگر نسبت نت‌های مورد استفاده در آن گوشه و حال و هوای احساسی آن است.

گردآوری و تدوین ردیف به شکل امروزی از اواخر سلسلهٔ زند و اوایل سلسلهٔ قاجار آغاز شده‌است. یعنی در اوایل دورهٔ قاجار سیستم مقامی موسیقی ایرانی تبدیل به سیستم ردیف دستگاهی شد و جای مقام‌های چندگانه را هفت دستگاه و پنج آواز گرفت.

از اولین راویان ردیف می‌توان به خاندان فراهانی یعنی آقا علی اکبر فراهانی - میرزا عبدالله - آقاحسینقلی و... اشاره کرد. ردیف‌هایی که اکنون موجودند شامل ردیف میرزا عبدالله، ردیف آقاحسینقلی، ردیف ابوالحسن صبا، ردیف عالی علی اکبر شهنازی، ردیف موسی معروفی، ردیف دوامی، ردیف طاهرزاده (که شیوه او توسط نورعلی خان برومند بصورت ردیف گردآوری شد)، ردیف محمود کریمی، ردیف سعید هرمزی، ردیف مرتضی نی‌داوود و... هستند. امروزه، ردیف میرزا عبدالله، ردیف صبا، ردیف شهنازی و دوامی کاربری بیشتری دارند و بیشتر در مکاتب درس موسیقی آموزش داده می‌شوند.http://www.ava-academy.ir/uploaded/images/20140508/19373312.gif

دستگاه

هر دستگاه موسیقی ایرانی، توالی‌ای از پرده‌های مختلف موسیقی ایرانی است که انتخاب آن توالی حس و شور خاصی را به شنونده انتقال می‌دهد. هر دستگاه از تعداد بسیاری گوشه موسیقی تشکیل شده‌است و معمولاً بدین شیوه ارائه می‌شود که از درآمد دستگاه آغاز می‌کنند، به گوشهٔ اوج یا مخالف دستگاه در میانهٔ ارائه کار می‌رسند، سپس با فرود به گوشه‌های پایانی و ارائهٔ تصنیف و سپس رِنگی اجرای خود را به پایان می‌رسانند. موسیقی سنتی ایران شامل هفت دستگاه و پنج آواز است. هفت دستگاه ردیف موسیقی سنتی ایرانی عبارت‌اند از:

آواز

آواز معمولاً قسمتی از دستگاه مورد نظر است که می‌توان آنرا دستگاه فرعی نامید. آواز از نظرفواصل با دستگاه مورد نظر یکسان یا شبیه بوده و می‌تواند شاهد و یا ایست متفاوتی داشته باشد. به‌طور مثال آواز دشتی از متعلقات دستگاه شور و از درجه پنجم آن بوده و به عنوان مثال اگر شور سل را در نظر بگیریم، دارای نت شاهد و ایست ((ر)) می‌باشد. بدین ترتیب در آواز شور ملودی با حفظ فواصل دستگاه شور روی نت ((ر)) گردش می‌کند و در نهایت روی همان نت می‌ایستد. به‌طور کلی هر آواز پس از ایست موقت روی ایست خودش، روی ایست دستگاه اصلی (در این‌جا شور) باز می‌گردد. آوازهای متعلق به دستگاه موسیقی ایرانی ۵تا هستند و عبارت‌اند از:





منبع : ندارد | بازدید از پست : 682
نویسنده : admin
تاریخ : 15 January 2016
جناب آقای یاسر اسماعیلی خواننده آواز اصیل ایرانی
امتیاز به پست : نتیجه : 370 امتیاز توسط : 160 نفر

 

بیوگرافی

nhf9_5a.jpg

  • متولدتیرماه ۱۳۶۵ در قلعه عباس آبادِ شهر آستانه ، شهرستان شازند ، استان مرکزی در خانواده ای فرهنگی .
  • علاقمند به خواندن  درسنین کودکی ، همراه با تشویق و حمایت مادی و معنوی پدر و مادر ودر نهایت  آشنایی  با آواز اصیل ایرانی از طریق اذانِ مرحوم موذن زاده اردبیلی به واسطه پدربزرگ مرحوم( از مداحان آشنا به دستگاههای موسیقی ایرانی )
  • شروع به فراگیری به صورت حرفه ای  از سال ۱۳۸۲ تاکنون .
  • داری یک فرزند پسر و همسری پشتیبان در عرصه موسیقی
  • تلمذ علم موسیقی ایرانی وشاگردی نزد استادان : زنده یاد محمد رضا لطفی ، عبدالکریم پاکسیرت ، حمیدرضا نوربخش ، سالار عقیلی ، ابوالحسنی
  • فراگیری صداسازی آواز کلاسیک و سلفژ  نزد اساتید گرامی : محمدرضا صادقی و محمود میرزایی .
  • برگزاری چندین کنسرت  در استانهای :  تهران  ،  مرکزی  ،  مازندران ( ساری )
  • برگزیده کشوری در بخش آواز مذهبی در جشنواره بین المللی امام رضا (ع) در سالهای ۹۱  ، ۹۲  ، ۹۳
  • عضو و فعال انجمن موسیقی استان مرکزی .
  • فراگیری ساز سه تار .
  • تدریس  ردیف موسیقی ایرانی.
  • استفاده از کلاس فوق العاده استاد کیانی نژاد و سرکار خانم شهرزاد توکلی( آواز اًپرا )
  • نخستین اثر : آلبوم بگذار و بگذر با آهنگسازی  استاد : پیمان خازنی .
  • دارای مدک تحصیلی مهندسی نرم افزار کامپیوتر از دانشگاه آزاد اسلامی اراک .
  • دانشجوی رشته موسیقی با گرایش آواز ایرانی در دانشگاه علمی کاربردی –  واحد ۱۱ موسیقی تهران .
  • خوانش سرود سازمان ثبت احوال کشور
  • خوانش تصنیف ایران من با آهنگسازی استاد بهنام صبوحی واجرای آن در شبکه آفتاب و شما
  • خوانش تصنیف  نشان عشق با آهنگسازی استاد بهنام صبوحی واجرای آن در شبکه آفتاب و شما
  • مدیر مسئول موسسه موسیقی آوای بال کبوتر

97p7_545495_284249598340049_181352846_n-e1408816568683.jpg

 

جناب آقای یاسراسماعیلی در کنار استادمحمد رضا لطفی

 
 
http://uupload.ir/files/am2s_314913_129451977159668_129057940532405_126400_1025299923_n.jpg

 

 

lnt_300219_129451897159676_129057940532405_126395_1126025961_n.jpg

یکی از مجموعه آثار استاد اسماعیلی در اختتامیه  جشنواره بین المللی فیلم فجر

 

http://cinemapress.ir/download?f=2014/01/28/4/109205.jpg

http://taigamecontra24h.net/wp-content/uploads/2015/04/Download-Icon1.jpg

دانلود

تصنیف علی بود (گروه جامی)

(آهنگساز :خلیل عالی نژاد / خواننده :یاسر اسماعیلی / شاعر:حضرت مولانا / سرپرست گروه:رضا علی آبادی)




منبع : ندارد | بازدید از پست : 1450
نویسنده : admin
تاریخ : 14 January 2016
امامزاده سهل بن علی آستانه
امتیاز به پست : نتیجه : 388 امتیاز توسط : 198 نفر

 

http://uupload.ir/files/4qwg_dsc_1138_fhdr.jpghttp://cld.persiangig.com/preview/2XhI7fuFvD/download_logo.gif





منبع : ندارد | بازدید از پست : 604
نویسنده : admin
تاریخ : 14 January 2016
تحقیقی در کلام مقام معظم رهبری - ابودلف کیست؟
امتیاز به پست : نتیجه : 730 امتیاز توسط : 206 نفر

تحقیقی در کلام مقام معظم رهبری - ابودلف کیست؟


بسم الله الرحمن الرحیم
اندر احوال شعرای محبوب عرب زبان
ابودُلف العجلی
مقام معظم رهبری در تاریخ ۱۳۸۵/۰۸/۱۷ در دیدار با روحانیون سمنان در تکمله بخشی از فرمایشات خود از بیت دوم شعری به زبان عربی استفاده می کنند و می فرمایند که:

... ببینید، با مردم بودن این است. روحانی که راه افتاد، دنبالش مردم راه میافتند. فإذا ولىّ ابودُلَف ولّت الدّنیا علی اثره این خاصیت روحانی شیعه است …

لذا بر آن شدیم تا دست بر قلم برداریم و مطلبی را از جهت تحقیق دوستان محترم پیرامون شخصیت ابودلف و این مصرع شعر، بر صفحه ی این دفتر مجازی بنویسیم؛

ابو دُلف العجلی از امیران زمان عباسی در زمان مامون و معتصم بوده است که شخصیتی بزرگوار و رئیس عشیره عجل و پهلوان بوده است؛ اسم اصلی وی " قاسم بن عیسی بن إدریس بن مهعقل " می باشد که وی از چهر های بارز موثر در جامعه بوده است که شاهد بارز آن را می توان در تاثیر بسزای وی بر شهر کرج ابودلف دانست به طرزی که پس از وی این شهر به مرکز شعر عرب تبدیل شد؛ و به تحقیق این شهر انقلاب فرهنگی خود را مرهون تلاش های ابودلف می داند. ( کرج ابودلف به فتح کاف و راء – شهری که موقعیت امروزین آن معلوم نیست که بعضی گفته اند شهری است در نزدیکی اراک (۱) و بعضی(۲) هم آن را بر سر راه اصلی همدان به اصفهان و تقریبا در میانهء آن دانسته اند )

ابن خلکان در کتاب وفیات الاعیان که کتابی در علم رجال هست به زندگی نامه ابودلف می پردازد و در ذکر صفات او می گوید:

وکان ابو دلف المذکور کریما سریا جوادا ممدحا شجاعا مقدما ذا وقائع مشهوره وصنائع ماثوره، اخذ عنه الادباء والفضلاء، وله صنعه فی الغناء، وله من الکتب کتاب البزاه والصید وکتاب السلاح وکتاب النزه وکتاب سیاسه الملوک وغیر ذلک ( ۳ )

ابن خلکان در ادامه به ذکر جریانی می پردازد که مشروح آن از این قرار است:

در بعضی مجموعه ها دیدم که موقعی ابو دلف به مرض موت شدید مبتلا شد از جهت آنکه مرضش شدید شده بود ورود و خروج مردم را به بیت خود ممنوع کرده بود، اتفاقا در یکی از روزها که نسبتاً بهبودی پیدا کرده بود به دربان خود گفت چه کسی از محتاجین نزد در است؟ دربان وی گفت ۱۰ نفر از سادات اشرافند که از خراسان آمده اند که چند روز است آمده اند و راهی پیدا نکرده اند.

ابو دلف از رختخواب خود برخواست و نشست و ایشان را خواست، موقعی که داخل شدند به آنان مرحبا گفت و از آنان و شهر آنها پرسید و سوال از سبب آمدن آنان کرد. آنان پاسخ دادند که ما در مضیقه در آمده بودیم و چون سخاوت و کرم تو را شنیده بودیم نزد تو آمدیم.

ابو دلف به خزینه دار خود دستور داد تا صندوق را بیاورد و آنگاه چند کیسه پول از آن درآورد که هر کدام حاوی هزار دینار بودند و به هر یک از آنان دو کیسه بخشید و همچنین مخارج سفر آنان را هم به آنان داد و به آنان سفارش نمود تا با افراد زیرک برخورد نداشته باشد تا اینکه به سلامت نزد اهل و عیال خود بازگردند و به آنان گفت که این مبلغ را هم برای سفر خود خرج کنید.

پس از این گفت و گوها ابودلف به آنان گفت که هر یک از شما حسب و نسب خود را بنویسد تا به حضرت علی ( علیه السلام ) منتهی شود و پس از آن جده ی خود فاطمه دختر پیامبر خدا ( سلام الله علیهما ) را ذکر نمایید ؛ آنگاه بنویسید : یا رسول الله ! من در شهر خودم دچار مضیقه شدم و نزد ابودلف رفتم و او هزار دینار برای اکرام و رضایت و شفاعت تو به من داد .

کلیه ی آنها این اوراق را نوشتند و اوراق را به وی تسلیم کردند. ابودلف هم به آن کسی که متولی متولی غسل و کفن وی بود وصیت کرد که آن ورقه ها را در میان کفنش بگذارد تا موقعی که پیامبر خدا را ملاقات نماید آن اوراق را به آن حضرت تقدیم نماید ( ۴ )

البته مرحوم شیخ عباس قمی ( ره ) از ابن خلکان تعجب می کند که با وجودی که این داستان را از ابودلف نقل می کند اما به یک خرافه اعتماد می کند و آن خرافه را نقل می کند ! که آن داستان خرافی را مرحوم شیخ عباس قمی ( رضوان الله تعالی علیه ) این گونه نقل می کند که فرزند ابودلف که به تعبیر شیخ عباس قمی ( ره ) ناصبی هم بوده است، پدر خود را پس از فوت در خواب می بیند که سر خویش را در بین دو زانو نهاده است ( به معنای آنکه محزون است ) و اشعاری را نقل می کند که بر شدت حزن و اندوه وی می افزاید ( ۵ )

ابودلف با وجود اینکه شخصیتی سیاسی و انقلابی در عرصه ی فرهنگ بوده است در عین حال شخصیتی شاعر و ادیب هم بود.

همچنین بسیاری از بزرگان شعرای عرب به تمجید از وی برخواسته اند از جمله حبیب بن اوسِ طائی )۱۸۸- ۲۳۱ ق / ۸۰۴ - ۸۴۶ م معروف به " ابوتمّام " شاعری که اشعار او محل مشاجره ی ادیبان عرب زبان می باشد ) و یا از دیگر مادحین وی علی بن جعله که ایشان در مدح وی شعرها سروده است که ایشان شاعر عرب زبانی که نام کامل آن " علی بن جبله بن مسلم بن عبدالرحمان ابناوی " می باشد و مکنی به ابوالحسن و مشهور به عکوک ، شاعر عصر عباسی اول که به نقل لغتنامه دهخدا وی در بغداد به دنیا آمد و از شعرای شیعه مذهب و از معاریف عراق بود که البته وی نابینا و ابرص هم بود و یکی از شعرای عرب به نام " اصمعی " بر وی حسادت می ورزید و لذا لقب عکوک را به وی داد که به معنی" فربه " می باشد و جالب آن است که وی در سال ۲۱۳ ه ق به دستور مامون عباسی کشته شد . ایشان در مدح وی شعری ۲۳ بیتی سروده است که دو بیت اول آن بدین شرح است ( مشروح آن در دیوان وی آمده است ) :

إِنَما الدُنیا اَبو دُلَفٍ
بَینَ مَغزاهُ وَمُحتَضَرِه

فَإِذا وَلّی اَبو دُلفٍ
وَلَّتِ الـدُنیا عَلی اَثَرِه

پاورقی:

۱- این دیدگاه متعلق به محمد حسن خان اعتماد السلطنه می باشد که ایشان در سال ۵۰۳۱ هجری قمری به دستور ناصر الدین شاه قاجار رساله ایی را در زمینه این شهر گمشده به رشته ی تحریر درآورده است اعتماد السلطنه در این اثر با استناد به متون تاریخی و جغرافیایی و با استفاده از تحقیقات غربی محل شهر کرج را با روستای تازه شهر شده ی آستانه ، در ۲۳ کیلومتری جنوب شهر اراک،منطبق می داند.این اثر که تاکنون منتشر نشده است .
۲- خزائلی علی رضا ، مجله دانشکده ی ادبیات و علوم انسانی ( دانشگاه اصفهان ) ، شماره ۴۴ و ۴۵ ، بهار و تابستان ۱۳۸۵
۳- وفیات الاعیان ابن خلکان ج ۴ صفحه ۷۴
۴ - همان صفحه ۷۷
۵- الکنى والالقاب - الشیخ عباس القمی - جلد ١ - صفحه ٧٢




منبع : http://alef.ir | بازدید از پست : 576
نویسنده : admin
تاریخ : 14 January 2016
شهر کرج ابودلف
امتیاز به پست : نتیجه : 327 امتیاز توسط : 130 نفر

  شهر کرج ابودلف

 

اسماعیل شراهی  در گفت و گو با ایرنا افزود: بر اساس مستندات تاریخی شهر کرج در حوزه جغرافیایی بین همدان و اصفهان قرار داشته و از کانون های زیستی مهم دوره باستان در ناحیه مرکزی ایران بوده و اطلاعات دقیق و موثری از آن در دست نیست.
وی گفت: این شهر در دوره ساسانیان آباد بوده که گفته شده در حمله اعراب به ایران خراب شده است اما در قرن دوم هجری (دوران حاکمیت هارون الرشید)به همت ابودلف عجلی بازسازی شده و تا قرن هفتم هجری به عنوان مرکز ولایتی با عنوان کرج ابودلف شهرت داشته است.
مدیر پژوهش و باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی بیان کرد: از قرن هشتم در هیچ جای متون تاریخی ذکری از این شهر نشده و تنها اثر مستند در خصوص آن رساله محمدحسن خان اعتماد السلطنه در سال 1305 هجری قمری است که به دستور ناصرالدین شاه نوشته شده و مکان شهر کرج ابودلف را در 32 کیلومتری جنوب شرفی اراک در منطقه آستانه عنوان کرده است.
شراهی اظهار کرد: با توجه به آثار و اشیای باستانی که در قالب ظروف سفالی و سنگ قبر و وسایل زیستی در چند دهه اخیر در آستانه کشف شده ، مردم این خطه معتقد هستند که شهر کرج ابودلف در این منطقه بوده است و گمانه زنی باستان شناسی مذکور نیز به منظور تشخیص علمی و تایید یا رد این مدعا است.





منبع : ندارد | بازدید از پست : 563
نویسنده : admin
تاریخ : 10 January 2016
آستانه
امتیاز به پست : نتیجه : 296 امتیاز توسط : 136 نفر

 

بقعه متبرکه امامزادگان شهر آستانه  نگيني درخشنده در يکي از قطب هاي گردشگري مذهبي استان مرکزي است

 

شهر آستانه از توابع شازند و يکي از مناطق خوش آب و هواي استان مرکزي و مدفن چهار تن از خاندان ائمه اطهار ( ع ) به نام هاي سهل بن علي(ع)، طالب بن علي(ع) جعفربن علي(ع) و فضل بن جعفر(ع) است.

 

بعضي از علما و انديشمندان ديني معتقدند که امامزاده هاي دفن شده در آستانه از فرزندان بلافصل و يا با واسطه امام علي(ع) بوده و عده اي ديگر نيز اين امامزاده ها را از فرزندان حضرت امام سجاد(ع) مي دانند.

 

در حياط بقعه اين امامزادگان درختي تنومند روييده که بر حياط آن سايه افکنده و صحنه بسيار زيبايي را به نمايش گذاشته که چشم هر بيننده اي را به خود جذب مي کند و مردم محلي عمر آن را بيش از 800 سال عنوان کرده اند.

 

گنبد اين بقعه متبرکه از سطح زمين 20 متر ارتفاع دارد و يکي از بلند ترين گنبد هاي ايران در نوع خود مي باشد، سطوح خارجي گنبد در سال هاي گذشته مورد مرمت قرار گرفته و با کاشي هاي معرق تزئين شده است.

 

ساختمان روضه (محل نصب ضريح مطهر) از داخل رواق به شکل هفت ضلعي بوده و محيط خارجي ديوار آن که پايه هاي گنبد بر روي آن استوار است بيش از پنج متر ارتفاع دارند.

 

ديوارو سقف روضه گچ بري و کاسه بندي و با نقاشي و رنگ آميزي بسيار زيبا و هنرمندانه اي آراسته شده وضريح مطهر از جنس نقره و آبکاري طلا، محصول صنعتگران اصفهاني است.

 

در ابتداي ورود به روضه پنجره مشبک منبت کاري بسيار بزرگي نصب شده است که از نظر نوع کار و قدمت قابل توجه است.

 

ديواره ها و سقف گنبد امامزاده با آيات قرآني و نقاشي هاي گل و مرغ تزئين شده و در ارتفاع هفت متري ديوار روضه، سه مرتبه سوره جمعه بر روي کتيبه اي با متن آبي به عرض 70 سانتي متر با خط نسخ نوشته شده است.

 

کتيبه ديگري با متن سرمه اي در ارتفاع 11 متري از سطح روضه سوره جمعه را با خط زرد تکرار کرده و درون روضه، سنگ بسيار قديمي وجود دارد.

 

از شواهد و آثار و علائم موجود چنين استنباط مي شود که بناي گنبد امامزاده سهل بن علي به حدود قرن چهارم هجري قمري و زمان آل بويه باز مي گردد و در دوره صفويه و قاجاريه مرمت و بازسازي شده است.

 

در قسمت شمالي ساختمان امامزاده سهل بن علي (ع) بقعه امامزاده طالب بن علي(ع) قرار دارد که داراي گنبد مدور آجري است.

 

اين بقعه متصل به بناي امامزاده سهل بن علي (ع) است و شامل يک ايوان ورودي و يک روضه کوچک است که ضريح در قسمت وسط روضه و زير سقف گنبدي نصب شده و بناي امامزاده طالب بن علي (ع) نيز در اواخر دوره قاجاريه بازسازي شده است.

 

سقف گنبد امامزاده از سطح زمين حدود 10 متر ارتفاع دارد و ديوارهاي داخلي ايوان و روضه در سال هاي اخير به شکل زيبايي آيينه کاري شده است.

 

در فاصل? 200 متري شمال ساختمان امامزاده سهل بن علي(ع) بقعه کوچکي احداث شده است که مدفن دو تن از امامزادگان به نام هاي جعفر بن علي(ع) و فضل بن جعفر(ع) است.

 

ساختمان اين مجموعه از آجر ساخته شده و در اطراف اين بقعه اتاق ها و حجره هاي کوچکي وجود دارد.

 

در مرکز روضه ضريح کوچکي نصب شده که درون آن دو صندوق وجود دارد و بر روي صندوق گچي، سنگ قبري نصب شده است.

 

احداث اين بنا را به عضد السلطان از شاهزادگان اواخر دوره قاجاريه نسبت مي دهند.

 





منبع : http://markazitourist.ir | بازدید از پست : 670
نویسنده : admin
تاریخ : 27 December 2015


صفحات سایت : [ 1 ] | [ 2 ] | [ 3 ] |